Sjoerd is manager bij een adviesbureau voor de zorgsector. Er is niet veel dat Sjoerd en zijn collega’s níet weten over functioneren met een beperking, hulpmiddelen, mantelzorg – om maar eens een paar onderwerpen te noemen. Het bureau doet veel aan onderzoek en barst van de kennis en ervaring.
Kennis en ervaring die het waard zijn om gedeeld te worden, relevant voor iedereen die in de sector werkt. Het liefst zou Sjoerd zoveel mogelijk zorgprofessionals uitnodigen om te komen praten, kijken, leren en uitproberen. Maar dat valt in de praktijk nog niet mee.
“We hebben weleens cursussen georganiseerd, maar dat kostte zóveel tijd naast het gewone werk. We wisten ook niet goed hoeveel geld we daar nou voor konden vragen, en hoe we het onder de aandacht moesten brengen… Uiteindelijk is het idee ter ziele gegaan. Toch blijft het knagen. Het liefst zou ik het professioneel willen aanpakken, met een soort brancheacademie eigenlijk. Kostendekkend, of met een beetje winst – zodat we weer extra geld voor onderzoek binnenhalen. Maar hoe pak je zoiets aan?”
Sjoerd is niet de enige die met deze vraag rondloopt: een eigen opleidingscentrum of brancheacademie is een ambitie die door veel bedrijven gedeeld wordt. Met uiteenlopende motieven; ze willen bijvoorbeeld
• hun leden beter bedienen (vakbonden)
• hun vak of sector tot grotere hoogten brengen (brancheorganisaties)
• zichzelf op de kaart zetten als expertisecentrum (onderzoeksbureaus)
• een extra bron van inkomsten (culturele organisaties)
• een nieuwe doelgroep aanboren (onderwijsinstellingen)
• of ze hebben een mix van meerdere motieven.
Heeft jouw organisatie ook kennis en ervaring, een visie, methodiek of specifieke vaardigheden die de moeite waard zijn om te delen?
Zou je graag trainingen of cursussen willen aanbieden, maar weet je niet wat daar allemaal bij komt kijken? Als je voor jezelf of met je team de volgende 7 vragen kunt beantwoorden, ben je al een heel eind op weg.
In 7 stappen naar een eigen brancheacademie

1 Wat is je aanbod?
Je inhoudelijk aanbod staat centraal. Wat heb je te bieden aan je doelgroep? Welke relevante kennis en vaardigheden kan jouw organisatie overdragen?
2 Wie is je doelgroep?
Wie zijn de professionals (of misschien wel consumenten) op wie je je wilt richten? Waar lopen zij tegenaan? Willen zij iets van je leren? Met welk deel van je aanbod kun je hen het beste helpen? Op welke manier leren zij graag?
3 Wat is je belofte?
Wat ga je beloven: wat levert het de deelnemers op om bij jou een training, opleiding of e-learning te volgen? Worden ze bijvoorbeeld beter in hun vak, worden ze productiever, effectiever of is hun marktwaarde vergroot?
4 Wat is je gewenste imago?
Wat voor uitstraling wil je hebben? Ga je voor gedegen en compleet, gecertificeerd of geaccrediteerd, snel en state-of-the-art? En wat is er nodig om dat te bereiken?
5 Welke leermix ga je toepassen?
Wat past het beste bij de aard van je aanbod en de wensen van je doelgroep: meer of minder klassikaal, 1 op 1, online, mobiel, werkplekleren?
6 Hoe ga je het praktisch organiseren?
Welke keuzes maak je over je website, bereikbaarheid, locaties en cursistenadministratie? Stel je een vaste medewerker aan voor de backoffice of verwacht je dat iemand het ‘erbij’ doet? Wie gaan de trainingen ontwikkelen en uitvoeren, wie ontwerpt e-learning of mobile learning, op welk platform, en hoe bewaak je de kwaliteit?
7 Last but not least… Wat wordt je verdienmodel?
Zie je de brancheacademie als marketing voor andere activiteiten, of als business unit? Wil je kostendekkend werken of winst maken? Welke verkoopprijs past bij je aanbod, je leermix en je doelgroep? Richt je je op organisaties of individuen? E-learning, losse trainingen of langere trajecten? Allemaal vragen die invloed hebben op het verdienmodel. En daarmee weer op de hiervoor genoemde stappen; het ontwerpen van een academie is een proces dat je in meerdere fases doorloopt.
Academie in de praktijk
Sjoerd gaat met een enthousiast team aan de slag. Na onderzoek, brainstorms, gesprekken met potentiële deelnemers en kijkjes in andere vakgebieden komen er goed doordachte en creatieve ideeën op tafel. Er wordt eerst een doelgroep gedefinieerd. De zorgprofessionals waarop het centrum zich richt zitten door het hele land en hebben een druk leven. Ze zijn redelijk computervaardig, maar vinden persoonlijk contact ook belangrijk. Daarom past een opzet van blended learning goed: een mix van online leren met een sociaal leerplatform, aangevuld met een of meer bijeenkomsten. Dat heeft weer gevolgen voor de organisatie; zo’n sociaal leerplatform heeft een moderator nodig, voor de bijeenkomsten moet een geschikte locatie worden gevonden. Langzamerhand ontstaat inzicht in de kosten en kan een realistische verkoopprijs worden bedacht. Er wordt een slogan bedacht die de ambitie weergeeft en waarmee het team graag de markt op gaat.
De eerste 7 stappen zijn gezet!
En jouw academie?
Wil je graag aan de slag, maar zou je hier wel een beetje hulp bij kunnen gebruiken? Neem dan contact met me op. Ik loods je door de 7 stappen heen en help je om goede besluiten te nemen. Voor je het weet staat er een professionele brancheacademie op de kaart met jouw bedrijfsnaam erop.
Dank voor alle tips. Alles staat mooi duidelijk opgeschreven!
Gerlof Dijk
Stichting Draai
06-22475037