De innovatieve vijftigplusser

Ik noem ze liever ervaren professionals, maar in de volksmond en praktijk van de arbeidsmarkt gaat het maar al te vaak over vijftigplussers. En daar zijn nogal wat stereotypen over:

Stereotype: “Vijftigplussers kiezen voor veiligheid”
Feit: Vijftigplussers vormen al jaren de grootste en meest succesvolle groep startende ondernemers

Stereotype: “Vijftigplussers zijn minder gemotiveerd voor werk en verandering”
Feit: Vijftigplussers willen bijdragen aan een ‘groter goed’, een bijdrage leveren aan iets waarmee ze anderen verder kunnen helpen. Ze zijn niet meer zo geïnteresseerd in carrière maken

Stereotype: Wil je als bedrijf innoveren dan moet je jongeren in huis halen, want met vijftigplussers lukt dat niet”
Feit: Vijftigplussers hebben door hun werkervaring scherp in beeld wat er beter kan in het werk en hoe dat zou kunnen. Ze hebben veel kennis die ze graag willen delen, een groot netwerk en weten ook wat er fout kan gaan. Een prima startpositie om te innoveren.

“JA MAAR… Op mijn afdeling werkt een vijftigplusser die écht niet in beweging te krijgen is…”
Zeg eens eerlijk: was diegene wél proactief, enthousiast en innovatief toen hij of zij dertig was? Nee hè?

Met vijftigplussers heb je innovatiekracht in huis

Zangeres, theatermaker en schilder Fréderique Spigt (64) over stereotypering (Volkskrant, augustus 2021)

Maar… hoe zet je die innovatiekracht op een goede manier in?

1             Stop met stereotypen

Stereotypering maakt meer kapot dan je lief is. Negatieve vooroordelen beïnvloeden niet alleen hoe mensen op de arbeidsmarkt worden behandeld, maar hebben ook invloed op het zelfbeeld: veel mensen gaan echt geloven dat ze tot minder in staat zijn dan ze waren toen ze jonger waren. Met als gevolg dat ze  minder durven, minder uitproberen, hun ervaring minder laten zien. En weg is je innovatievoordeel. Dus creëer een cultuur waarin ervaren mensen precies zó worden beschouwd en behandeld: als ervaren mensen. Waarbij ieder zijn eigen expertise én zijn eigen eigenaardigheden in te brengen heeft.

2             Mobiliseer het innovatievermogen

Geef ruim baan aan de behoefte van ervaren medewerkers om bij te dragen. Nodig hen uit voor een innovatief project, vraag hen om vanuit hun expertise en ervaring mee te denken over lastige organisatieproblemen, geef tijd, ruimte en budget om eigen verbetervoorstellen uit te werken. Breng mensen bij elkaar uit verschillende afdelingen/functiegroepen zodat ze elkaar kunnen inspireren. Beloon goede ideeën door ze uit te voeren. En doe dat niet één keer, maar maak het onderdeel van jullie werkwijze.

3             Gedeelde kracht is dubbele kracht

Organiseer dat oudere en jongere collega’s constructief samen aan innovatie kunnen werken. Dat gaat niet altijd vanzelf, vooral als er over en weer vooroordelen zijn. Stel gemixte teams samen en zorg dat er ruimte is voor de uiteenlopende behoeften en geluiden. Zorg dat ouderen en jongeren elkaar leren kennen en verstaan, zodat er een sfeer ontstaat waarin kennis over en weer kan stromen, waarin wilde ideeën kunnen ontstaan en vrij kunnen worden bediscussieerd.

“Makkelijker gezegd dan gedaan…”

Dan help ik je graag. Dat kan op verschillende manieren. Van klein (bijvoorbeeld een presentatie aan je management team) tot intensief (bijvoorbeeld beleid op maat ontwikkelen en implementeren). Om te beginnen kunnen we eens kennismaken en bespreken wat er bij jullie speelt op dit gebied.

Ja, ik wil meer gebruik maken van de innovatiekracht van vijftigplussers

    Waar wil je het over hebben?*

    Je naam*

    Je e-mailadres*

    Je telefoonnummer

    Hoe kan ik je het best bereiken?

    MailTelefoonMaakt niet uit