Iemand die dit jaar vijftig is geworden heeft nog achttien werkzame jaren bij te dragen – het kunnen er ook meer worden, afhankelijk van toekomstig politiek beleid. Natuurlijk is het noodzakelijk dat hij of zij in die bijna twee decennia blijft leren. Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gaan snel, organisaties en samenleving hebben mensen nodig die state-of-the-art zijn opgeleid. Gek genoeg investeren werkgevers veel minder in de ontwikkeling van vijftigplussers dan in die van jongere medewerkers (onderzoek o.m. ROA, A&O Fondsen 2021). Hoe zit dat???
Vier grote vergissingen:
1 Verkeerde zuinigheid
Werkgevers geven als reden op dat zij vrezen de investering in oudere werkenden niet meer terug te verdienen. Ik geloof niet dat het nodig is dat ik hier uitleg hoe lang achttien jaar duurt (of dertien jaar, of acht jaar; ook zestigplussers zijn de investering nog meer dan waard…)
2 Geen urgentiebesef
Ervaren medewerkers krijgen minder aandacht van hun leidinggevende dan minder ervaren collega’s. Best begrijpelijk: die ‘oude rot’ redt zichzelf wel. Maar… ook de meest ervaren medewerker heeft het nodig om uitgedaagd te worden, om nieuwe impulsen te krijgen, om door zichzelf verrast te worden.
3 Goede bedoelingen
Traditioneel beleid voor duurzame inzetbaarheid steunt op het ontzien van oudere medewerkers. Extra vakantiedagen, gunstige roostering, werktijdverkorting. Voor alle duidelijkheid: in fysiek zware beroepen is dat een uitkomst. Maar in al die andere beroepen, waar het aankomt op bedenken, schrijven, bespreken, onderzoeken, verkopen, onderwijzen, aansturen, coördineren enzovoort is het ontzien van gezonde vijftigplussers domweg nergens voor nodig. Integendeel: uit onderzoek blijkt dat ontwikkelgericht beleid aanzienlijk méér bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid van oudere werkenden dan ontzie-beleid.
4 Stereotypering: ‘leren lukt toch niet meer’
Op veel plekken heerst nog de misvatting dat leren lastiger is naarmate je ouder wordt. Niet waar! Oudere medewerkers hebben baat bij andere manieren van leren dan jongeren, omdat ze door hun ervaring al zoveel kennis hebben. ‘De zoveelste cursus’ voegt niet zoveel meer toe, maar op een betekenisvolle manier leren in, aan en door het werk, waarbij de eigen kennis en ervaring benut kan worden: daar liggen kansen.
Ben je werkgever, leidinggevende, HR(D)-professional en wil je de ontwikkeling van je oudere medewerkers de ruimte geven? Of ben je vijftig-plus en wil je een nieuwe stap maken? Stuur een mailtje of vul het formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.